Paikalliseen satsattu euro kiertää takaisin lompakkoosi

Kiinalaisen supermarketin hyllyt eivät pullistele suomalaisista tuotteista. Miksi sitten suomalaisessa marketissa iso osa käyttötavaroista on tehty Kiinassa tai Taiwanissa ja ruoka tuotettu ”EU:ssa ja EU:n ulkopuolella”, kuten monen elintarvikkeen tuoteselosteesta saa lukea? Monella kuluttajalla on valitettavasti sellainen harha, että kotimaiset tuotteet ovat kalliita tai huonosti saatavilla tai niitä ei enää yksinkertaisesti valmisteta Suomessa. Onneksemme näin ajattelevat ovat kuitenkin suurelta osin väärässä.

Suomalaisen Työn Liitto on laskenut jo vuosia sitten, että jos jokainen suomalainen kuluttaja käyttäisi kuukaudessa 10 € enemmän rahaa kotimaisiin tuotteisiin, syntyisi Suomeen vuositasolla 10 000 uutta työpaikkaa. Simppeli matikka ei ehkä tässä kohtaa toimi, mutta voisi ajatella, että jos jokainen käyttäisi 100 € enemmän, saataisiin 100 000 työpaikkaa. Tosin niin massiivinen kotimaisten tuotteiden kulutuksen lisäys luultavasti toisi enemmänkin uusia työpaikkoja, kun yritykset uskaltaisivat investoida ja panostaa tuotekehitykseen. Kuluttajan menot eivät tästä kasva, sillä jokaiseen talouteen ostetaan ruokaa, pesuaineita ja ainakin silloin tällöin vaatteitä ja kenkiä, pyyheliinoja, huonekaluja ja muuta käyttötavaraa. Kaikkia näitä saa myös kotimaisena.

Tervehdin ilolla kauppojen hyllyille ilmestyneitä ”kotimainen tuote” ja ”paikallinen tuote”-lappuja. Joku on nähnyt pikkupräntin tavaamisen vaivan puolestani. Vinkkinä: valmistuttajan suomalainen nimi tai peltomaisema etiketissä eivät takaa kotimaisuutta. Suomalaisilla valmistajilla ei ole syytä hävetä tuotteensa alkuperää, joten kotimaisissa tuotteissa komeilee yleensä selkeä teksti valmistusmaasta tai sitten jokin alkuperämerkki. Siitä vaan tuotetta ostoskoriin ja kassaa kohti, joko fyysisesti tai nettikaupassa. Myös luonto kiittää, kun ostoksesi kuljetusmatka on korkeintaan satoja kilometrejä tuhansien sijaan.